Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity przymierza się do zakupu 35 wagonów sypialnych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
03-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/PAP

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity przymierza się do zakupu 35 wagonów sypialnych
fot. Tcy77 (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0
Po wielu latach marazmu w tym obszarze PKP Intercity złożyło zapytanie ofertowe w sprawie dostawy aż 35 nowych wagonów sypialnych. Jak poinformował szef narodowego przewoźnika Janusz Malinowski, to pierwszy etap przygotowań do przetargu, który może zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.

Choć ostatnia dekada, pomijając lata pandemiczne, przyniosła imponujący wzrost liczby pasażerów pociągów dalekobieżnych w Polsce, dobra passa wyraźnie omijała dotychczas obszar przewozów nocnych. Z racji wielkości naszego kraju można zrozumieć fakt, iż połączenia nocne nie były dla PKP Intercity priorytetem, bo nie mogły być. Dziwi natomiast wieloletni marazm inwestycyjny, pomimo tego, że zakup biletu z miejscem do leżenia krótko przed podróżą często graniczy z cudem, zwłaszcza w sezonie letnim, o czym mogą przekonać się zarówno pasażerowie podróżujący nad morze, jak i do najpopularniejszych destynacji górskich.

Pomimo wzrostu pracy eksploatacyjnej i przewozowej narodowy przewoźnik nie tylko nie zwiększał oferowania miejsc do leżenia w pociągach nocnych, ale utracił część zdolności w tym zakresie. O ile w 2021 roku dysponował jeszcze 69 wagonami sypialnymi i 21 kuszetkami, tak w ubiegłym roku liczba dostępnych w ruchu wagonów sypialnych spadła do 49, zaś czynnych kuszetek do 17. Światełko w tunelu pojawiło się na początku lutego, kiedy PKP Intercity zapowiedziało naprawę główną z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych 35 wagonów sypialnych wyprodukowanych w Niemieckiej Republice Demokratycznej.

Z racji niskiego komfortu jazdy, wynikającego m.in. z zastosowania archaicznych wózków z hamulcami klockowymi, których praca jest bardzo głośna, trudno uznać je za tabor perspektywiczny. Wszystko wskazuje jednak na to, że ich naprawa główna będzie rozwiązaniem przejściowym. Jak poinformował narodowy przewoźnik za pośrednictwem komunikatu przekazanego do Polskiej Agencji Prasowej, złożone zostało zapytanie ofertowe, dotyczące dostawy 35 nowych wagonów sypialnych. Byłyby to pierwsze nowe wagony sypialne PKP Intercity od czasu zakupu 10 sztuk typu 305Ad produkcji H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych.

Mają one jeździć głównie za granicę. – W Polsce, biorąc pod uwagę, że czasy jazdy się skracają, relacji pociągami nocnymi jest coraz mniej. Generalnie największe zapotrzebowanie na te wagony jest w komunikacji międzynarodowej – wyjaśnia prezes Janusz Malinowski w wypowiedzi dla PAP. Przypomnijmy, że lokomotywy elektryczne Griffin 200 produkcji Newagu mają zostać docelowo dopuszczone do ruchu w aż pięciu państwach poza Polską, to jest w Austrii, Czechach, Niemczech oraz na Słowacji i Węgrzech. Wraz z dostawą nowych wagonów sypialnych otworzy to pole do uruchomienia nowych, interesujących relacji.

Przypomnijmy, że w przyszłym roku na tory mają wyjechać również pierwsze spośród 26 zamówionych “wagonów dzienno-nocnych”. PKP Intercity zakupiło je w ramach umowy na dostawę 300 nowych wagonów pasażerskich z opcją rozszerzenia zamówienia o 150 kolejnych. W przypadku “wagonów dzienno-nocnych” prawo opcji przewiduje możliwość pozyskania kolejnych 13 sztuk. Obecnie jedyne komfortowe wagony PKP Intercity z miejscami do leżenia, obok przywołanych wcześniej 305Ad, to 134Ab (zmodernizowane kuszetki polskiej produkcji) oraz 308A (powstałe w wyniku zaawansowanej modernizacji NRD-owskich wagonów sypialnych).
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ComfortJety w docelowej konfiguracji już wkrótce na trasach

Tabor i technika

ComfortJety w docelowej konfiguracji już wkrótce na trasach

Mikołaj Kobryński 27 lutego 2025

Mała rewolucja taborowa w województwie lubuskim już niebawem

Biznes

Mała rewolucja taborowa w województwie lubuskim już niebawem

Mikołaj Kobryński, współpraca – Jakub Rösler 27 lutego 2025

Jakie pojazdy chcą kupić Koleje Dolnośląskie?

Tabor i technika

Jakie pojazdy chcą kupić Koleje Dolnośląskie?

Mikołaj Kobryński 20 lutego 2025

Koleje Dolnośląskie kupią nawet 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych

Tabor i technika

Spalinowe Elfy 3 w Kolejach Mazowieckich. Przetarg rozstrzygnięty

Tabor i technika

Przetarg na naprawę rewizyjną EP09. Jedna i droga oferta

Tabor i technika

Zobacz również:

ComfortJety w docelowej konfiguracji już wkrótce na trasach

Tabor i technika

ComfortJety w docelowej konfiguracji już wkrótce na trasach

Mikołaj Kobryński 27 lutego 2025

Mała rewolucja taborowa w województwie lubuskim już niebawem

Biznes

Mała rewolucja taborowa w województwie lubuskim już niebawem

Mikołaj Kobryński, współpraca – Jakub Rösler 27 lutego 2025

Jakie pojazdy chcą kupić Koleje Dolnośląskie?

Tabor i technika

Jakie pojazdy chcą kupić Koleje Dolnośląskie?

Mikołaj Kobryński 20 lutego 2025

Koleje Dolnośląskie kupią nawet 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych

Tabor i technika

Spalinowe Elfy 3 w Kolejach Mazowieckich. Przetarg rozstrzygnięty

Tabor i technika

Przetarg na naprawę rewizyjną EP09. Jedna i droga oferta

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5